کد مطلب:313409 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:168

امیرالمؤمنین دستهای عباس را می بوسد
مورخان نقل می كنند: در دوران طفولیت حضرت عباس علیه السلام یك روز امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهم السلام وی را در دامان خود گذاشت و آستینهایش را بالا زد و در حالی كه كه بشدت می گریست به بوسیدن بازوهای عباس علیه السلام پرداخت. ام البنین علیهاالسلام، حیرت زده از این صحنه، از امام علیه السلام پرسید: چرا گریه می كنید؟!

حضرت با صدای آرام و اندوه زده پاسخ داد: به این دو دست نگریستم و آنچه را كه بر سرشان خواهد آمد به یاد آوردم.

ام البنین علیهاالسلام، شتابان و هراسان، پرسید: چه بر سر آنها خواهد آمد؟!

امام علیه السلام با لحن مملو از غم و اندوه و تأثر گفت: آنها از بازو قطع خواهد شد.

كلام حضرت چون صاعقه ای بر ام البنین علیهاالسلام فرود آمد و قلبش را ذوب كرد و با دهشت بسرعت پرسید: «چرا دستهایش قطع می شوند»؟! و امام علیه السلام به او خبر داد كه دستان فرزندش در راه یاری اسلام و دفاع از برادرش، حافظ شریعت الهی و ریحانه ی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، قطع خواهد شد. ام البنین علیهاالسلام گریست و زنان همراه او نیز در غم و رنج



[ صفحه 141]



و اندوهش شریك شدند.

سپس ام البنین علیهاالسلام به دامن صبر و بردباری چنگ زد و خدای را سپاس گفت كه فرزندش فدای سبط گرامی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و ریحانه ی او خواهد گردید [1] .

امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: ام البنین، فرزندت عباس علیه السلام نزد خدای تبارك و تعالی منزلتی عظیم دارد و خدای متعال در عوض دو دستش، دو بال به او مرحمت خواهد كرد كه با آنها با ملائكه در بهشت پرواز كند، همان گونه كه قبلا این عنایت را به جعفر بن ابی طالب علیهم السلام نموده است. و ام البنین علیهاالسلام با شنیدن این بشارت ابدی و سعادت جاودانه مسرور شد [2] .


[1] زندگاني حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام.

[2] سردار كربلا: صفحه ي 164.